فصل اول:طلوع

فصل اول: طلوع

طلوع

  اين جا حله است.شهري در عراق.شهري كه شب هايش پر از صفا و صميميت است.كانون مكتب تشيع.شهري كه دانش مندان و زعماي بزرگي در آن حضور دارند و از بزرگ ترين علماي شيعه به شمار مي آيند.

ماه رمضان است؛ماه مبارزه با شيطان و دعا و راز و نياز با خدا و تزكيه روح و نفس. به هر يك از كوچه هاي حله كه قدم مي گذاري از درون خا نه ها صدايي مي آيد.از يك خانه صداي قرآن از خانه اي ديگر صداي گفت و گو جمعيت و از خانه اي ديگر صداي افرادي كه در سر كلاس درس و بحث نشسته اند.اما خانه اي كه چشم بيشتر رهگذران را به خود جلب مي كند خانه يكي از بزرگ ترين بزرگان تشيع درآن زندگي مي كند؛خانه شيخ يوسف سديد الدين حلي.

اين خانه هميشه محل رفت و آمد مردمان و دانشجوياني است كه به دنبال جواب سوال خود آمده اند و محل كلاس معرفت و علم آموزي است.حال در اين خانه خبر ديگري نيز هست آن هم اينكه تا چند روز ديگر شيخ يوسف صاحب فرزندي خواهد شد.

شب 29 رمضان 468هجري است،شبي كه در خانه شيخ يوسف هياهوي عجيبي حس مي شود.در يكي از اتاق ها زنان همسايه هر كدام مشغول كاري هستند.انتظار بالاخره به پايان مي رسد و بچه به دنيا مي آيد،فرزند يكي از بزرگ ترين علماي شيعه،شيخ يوسف سديد الدين.

پس از چند دقيقه از تولد فرزند او را با آب فرات شست و شو داده و پارچه اي به دور او مي پيچند و او را به نزد پدرش،شيخ يوسف سديدالدين مي برند.شيخ يوسف بچه را در آغوش مي گيرد و فرزند را مي بوسد و شكر خدا را به جا مي آورد و در حق فرزندش دعا مي كند و مراسم نام گذاري فرزند را به بعد از ماه رمضان موكول مي كند.

 

نام گذاري

پس از پايان ماه رمضان در همان روز هاي اول شوال شيخ يوسف يك ميهماني براي نام گذاري فرزند خود ترتيب داده و بسياري از مردم را دعوت مي كند.همگان خود را به ميهماني مي رسانند و منتظر هستند تا ببينند كه شيخ يوسف چه نامي را براي فرزندش بر مي گزيند.

ظهر مي شود و عده اي براي اقامه نماز به مسجد مي روند.پس از اقامه نماز به خانه شيخ يوسف براي صرف ناهار برمي گردند تا بعد از آن شيخ يوسف سديد الدين نامي براي فرزند خود برگزيند.پس از صرف ناهار،همگان آماده مي شوند تا ببينند شيخ يوسف بر فرزندش چه نامي خواهد نهاد.

بچه را مي آورند همگان شاد مي شوند و هياهويي برمي خيزد.شيخ يوسف بچه را در آغوش گرفته و در گوش چپ و راستش اذان و اقامه مي گذارد و پس از اين كار او كه قبل از آن در انتخاب اسم براي فرزندش با همسرش مشورت كرده بود نام مقدس يكي از ائمه عصمت و طهارت(عليهم السلام) را براي او برمي گزيند؛حسن.

پس از آن شيخ يوسف در حق فرزندش دعا كرد و از خداوند منان مسئلت كرد كرد كه او را در تربيت صحيح و اسلامي فرزندش موفق نماد تا بتواند فرزندي صالح و دانشمند را به جامعه تحول دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 18 دی 1392برچسب:فصل اول,نام گذاری علامه حلی,تولد علامه حلی, | 19:13 | نویسنده : امیرحسین زرخوان و احمدفروغی |